ASIAKASLÄHTÖINEN SEGMENTOINTI -TYÖPAJA
Työpajan tavoitteena on lisätä
ymmärrystä asiakaslähtöisestä segmentoinnista:
• Miten ja
miksi segmentointia pitää tehdä, erityisesti sähköisissä palveluissa?
• Miten
sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää segmentoinnissa?
• ”Voiko
asiakas segmentoida itsensä?”
RAPORTTI
Forssan Seudun Kehittämiskeskus Oy,
kokoustila ALFA, Koulukatu 13
16.1.2014 KLO 9-11
Työpajan tavoitteena oli lisätä ymmärrystä
asiakkaiden segmentoinnista. Asiakkaiden segmentointia ja palveluiden
räätälöintiä on tehty jossain määrin julkisella sektorilla, mutta
toimintamallit eivät ole iskostuneet juurikaan julkisiin organisaatioihin. Käyttäjien
segmentointi on ollut vähäistä, vaikkakin organisaatioissa
olisi käytettävissä merkittävä määrä tietoa sen toteuttamiseksi. Hankesuunnitelman mukaisesti tavoitteena oli myös aktivoida
yksityisiä ja julkisia organisaatioita yhteiseen kehitystyöhön ja
kehittämistoimintaan.
Päivän avasi Mika Anttila esitellen hanketta
ja työpajan aihetta lyhyesti. Tämän jälkeen Jarkko Kurvinen esitteli
asiakassegmentointia yksityisellä sektorilla. Jarkko Kurvinen työskentelee Plutoni Oy:ssä, jonka keskeisintä osaamisaluetta on markkinointi ja sosiaalinen media. Esityksen aikana nostettiin esiin mielenkiintoisia näkökulmia ostamiseen, kohderyhmiin sekä segmentointiin. Ensinnäkin ostotapahtuma on rinnastettavissa palvelutapahtumaan. Palvelutapahtumasta ja ostamisesta on tulossa entistä enemmän itsepalvelua. 2/3 osaa asiakkaista ei tarvitse apua 80% toimenpiteistä ostamisen alkuvaiheesta lukien. Tämä tarkoittaa sitä, että kohderyhmät, eli segmentit on tunnettava entistä tarkemmin. Kohderyhmän näkökulmasta on tärkeätä pystyä vastaamaan ongelmaan tai tarpeeseen –ymmärtää kohderyhmää, puhua samaa kieltä ja esittää asiat selkeästi. Tämä helpottaa myös sitä, että asiakkaat löytävät palvelut. Nykyisellään myös tiedonhaun mahdollisuudet ovat moninkertaistuneet. Tällöin viestin tulee puhutella asiakasta heti alusta asti. Kolmen erilaisen Case –esimerkin jälkeen keskustelua herätti viestien ristiintulkinta sekä tarinallisuus.
Jari Numminen kuvasi lyhyellä
videollaan segmentoinnin mallia esimerkkinä julkisen sektorin toimintamallista
segmentoinnin yhteydessä. Lähtökohtana segmentoinnissa on vapauttaa voimavaroja entistä tehokkaampaan palveluun ohjaamalla asiakkaita kohti sähköisiä palvelukanavia sekä lisäämällä ennaltaehkäisevää työtä entistä tehokkaammin. Tunnistamalla kohderyhmiä on mahdollista luoda asiakkaille palveluita, joiden avulla voidaan tehostaa nykyisiä palveluprosesseja sekä luoda asiakkaille uusia sähköisen asioinnin tapoja.
Työpajan kolmannessa vaiheessa lähdettiin ideoimaan
palveluiden segmenttejä sote-palveluissa 2020 HAMK:n Sari Rämön johdolla. Tätä varten osallistujat jaettiin kahteen
ryhmään ja he saivat pohdittavakseen kysymykset: mitä uusia asiakassegmenttejä
sosiaali- ja terveyspalveluissa on vuonna 2020 ja millaista teknologiaa tämän
segmentin palvelemiseksi hyödynnetään?
Ryhmät onnistuivat luomaan useita eri segmenttejä ja joihinkin segmentteihin pystyttiin erittelemään myös teknologiaa, jota voidaan hyödyntää segmentin palvelemisessa. Ryhmien valitsema kolmen kärki oli seuraava:
Ryhmä 1:
- Visuaalisesta viestinnästä vierotettavat, vähän liikkuvat lapset: teknologiaratkaisuna aikapankki/ulkoilupeli
- Lapsiperheet: reaaliaikainen vastaanoton jonojen seuranta, saikkuautomaatti
- Muistisairaat: verkossa olevat muistiharjoitukset
Ryhmä 2:
- Eläkeläiset 60-70: itsehoidon tukeminen, terveydentilan seuranta sovelluksilla/ohjelmistoilla
- Yksinäiset ihmiset: Yhteydenpito ja aktivointi, nettisyhteisöt
- Vammaiset: edellä olevat palvelut
Äänestyksessä
merkittävimmäksi uudeksi segmentiksi valittiin Visuaalisesta viestinnästä
vieroitettavat, vähän liikkuvat lapset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti