Digitaalinen kotona
asumisen tukeminen -Digital Life Lab
RAPORTTI
21.5.2013 HAMK, Hämeenlinna, Konseptori –tila
Työpajan
tavoitteena oli kerätä ajatuksia ja ideoita siitä, millaisia digitaalisia sovelluksia
olisi hyödynnettävissä nyt ja tulevaisuudessa. Osallistujat virittäytyivät
aiheeseen Mikko Närhen tekemän selvityksen perusteella. Närhi nosti esiin
alueella toteutettuja kokeiluja sekä tutkimuksia, joiden perusteella voidaan
tarkastella ikäihmisten ja teknologian suhdetta.
Närhi nosti esiin
tutkimusten ja hankkeiden kautta teknologian hyödyntämisen ikäihmisten
viestinnän välineinä, vaikkakin teknologia auttaa ikäihmisiä myös muilla elämän
osa-alueilla.
Närhen referoiman tutkimuksen mukaan (Tuokkola 2008) haasteena
ikäihmisten ja teknologian yhdistämisessä on saada asiakkaiden tarpeet ja
ikäihmiset kohtaamaan toisensa. Teknologian käyttöönotto, opastus ja käytön
seuranta tulisi ottaa huomioon teknologian kanssa työskennellessä. Onnellinen
kotona asuminen voi pitää sisällään teknologisia apuvälineitä esimerkiksi
sosiaalisuuden ylläpidossa, yksilöllisyyden korostamisessa, oman elämän
hallinnassa, terveydessä ja turvallisuudessa. Teknologian avulla onkin
mahdollista ylittää rajoitteita, joita ihminen kohtaa ikääntymisen myötä.
Työpajan toisessa vaiheessa
osallistujat tuottivat ideoita ”tyhjältä pöydältä” uusia sovelluksia ikäihmisten
käyttöön. Ideointivaiheessa saatiin koottua merkittävä määrä sekä uusia että
vanhoja ideoita. Kaikkiaan ideoita koostui yli 200, joista jatkotyöstämiseen valittiin
ryhmille muutamia. Työpajassa muodostettiin osallistujista kuusi erillistä
ryhmää, jotka valitsivat työstettäväkseen kerättyjä ideoita. Ryhmien tuotokset
olivat seuraavat:
Ryhmä 1: Sovellus, joka
antaa palautetta onko ravinto ja liikunta riittävät, äänitoiminto joka
muistuttaa päivän askareista, raha-asioiden hoitamisessa auttava sovellus
Ryhmä 2: Digitaalinen
ystäväverkosto/ikäihmisten helpokäyttöinen Facebook, vuorovaikutteinen
videopäiväkirja, Digitaalinen tietokirja alueen kulttuuripalveluista
Ryhmä 3: Proaktiivinen
viihde (liikuttaa, viihdyttää), oppiva talo, ikäihmisten sähköposti
Ryhmä 4: Pappa / Mummo
tarinoi –sovellus perheen kanssakäymiseen, älypeitto joka mittaa ja lähettää
tietoa, liiketunnistukseen perustuva kuntouttava peli (”Where´s my teeth?”)
Ryhmä 5: Yleistuki, johon
ikäihminen voi ottaa yhteyttä missä tahansa asiassa, vanhoihin valokuviin
perustuva tunnistuspeli, sökörinki
Ryhmä 6: Päivän ohjelman
suunnittelu (interaktiivinen sovellus), Digitaaliset valokuvat (omat tarinat),
sovellus, joka mahdollistaa osallistumisen ja viihtymisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti