Työpaja 1



Digitaalinen kotona asumisen tukeminen -Digital Life Lab

RAPORTTI


21.5.2013 HAMK, Hämeenlinna, Konseptori –tila

Työpajan tavoitteena oli kerätä ajatuksia ja ideoita siitä, millaisia digitaalisia sovelluksia olisi hyödynnettävissä nyt ja tulevaisuudessa. Osallistujat virittäytyivät aiheeseen Mikko Närhen tekemän selvityksen perusteella. Närhi nosti esiin alueella toteutettuja kokeiluja sekä tutkimuksia, joiden perusteella voidaan tarkastella ikäihmisten ja teknologian suhdetta.   

Närhi nosti esiin tutkimusten ja hankkeiden kautta teknologian hyödyntämisen ikäihmisten viestinnän välineinä, vaikkakin teknologia auttaa ikäihmisiä myös muilla elämän osa-alueilla. 
Närhen referoiman tutkimuksen mukaan (Tuokkola 2008) haasteena ikäihmisten ja teknologian yhdistämisessä on saada asiakkaiden tarpeet ja ikäihmiset kohtaamaan toisensa. Teknologian käyttöönotto, opastus ja käytön seuranta tulisi ottaa huomioon teknologian kanssa työskennellessä. Onnellinen kotona asuminen voi pitää sisällään teknologisia apuvälineitä esimerkiksi sosiaalisuuden ylläpidossa, yksilöllisyyden korostamisessa, oman elämän hallinnassa, terveydessä ja turvallisuudessa. Teknologian avulla onkin mahdollista ylittää rajoitteita, joita ihminen kohtaa ikääntymisen myötä.




Työpajan toisessa vaiheessa osallistujat tuottivat ideoita ”tyhjältä pöydältä” uusia sovelluksia ikäihmisten käyttöön. Ideointivaiheessa saatiin koottua merkittävä määrä sekä uusia että vanhoja ideoita. Kaikkiaan ideoita koostui yli 200, joista jatkotyöstämiseen valittiin ryhmille muutamia. Työpajassa muodostettiin osallistujista kuusi erillistä ryhmää, jotka valitsivat työstettäväkseen kerättyjä ideoita. Ryhmien tuotokset olivat seuraavat:

Ryhmä 1: Sovellus, joka antaa palautetta onko ravinto ja liikunta riittävät, äänitoiminto joka muistuttaa päivän askareista, raha-asioiden hoitamisessa auttava sovellus

Ryhmä 2: Digitaalinen ystäväverkosto/ikäihmisten helpokäyttöinen Facebook, vuorovaikutteinen videopäiväkirja, Digitaalinen tietokirja alueen kulttuuripalveluista

Ryhmä 3: Proaktiivinen viihde (liikuttaa, viihdyttää), oppiva talo, ikäihmisten sähköposti

Ryhmä 4: Pappa / Mummo tarinoi –sovellus perheen kanssakäymiseen, älypeitto joka mittaa ja lähettää tietoa, liiketunnistukseen perustuva kuntouttava peli (”Where´s my teeth?”)

Ryhmä 5: Yleistuki, johon ikäihminen voi ottaa yhteyttä missä tahansa asiassa, vanhoihin valokuviin perustuva tunnistuspeli, sökörinki


Ryhmä 6: Päivän ohjelman suunnittelu (interaktiivinen sovellus), Digitaaliset valokuvat (omat tarinat), sovellus, joka mahdollistaa osallistumisen ja viihtymisen.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti