ASIAKASTYÖN KOORDINOINTI -TYÖPAJA
RAPORTTI
Hämeen
Ammattikorkeakoulu, Riihimäen toimipiste, Kaartokatu 2
9.12.2013
KLO 9-11
Työpajan
tavoitteena oli kerätä ideoita ja ajatuksia tulevaisuuden kehittämistyöhön
hoiva- ja hoitoalalle. Työajan aiheena oli asiakaskoordinaatio. Koordinaation
toteuttaminen eri toimijoiden kesken on ollut vähäistä ja tästä syystä aihetta
haluttiin käsitellä työpajasarjan alussa.
Työpajan
läpivienti toteutettiin iteraatiokierroksella, jossa alkuvaiheessa
jakaannuttiin kahteen erilliseen ryhmään. Ryhmille annettiin pohdittavaksi
teemat, jotka oli muodostettu kysymysten ja apukysymysten muotoon. Kussakin
ryhmässä toimi kirjaajana ja fasilitaattorina hankkeen toimija. Tämän jälkeen
ryhmät esittelivät omat tuotoksensa ja kommentoivat toisen ryhmän esiin
nostamia asioita.
Johtamisen
teeman ympärille koottuja kysymyksiä käsiteltiin monipuolisesti sekä
työntekijöiden että asiakkaiden näkökulmasta. Selkeästi suurin osa ajasta
käytettiin johtamisen ympärille koottuihin kysymyksiin, mikä johti osaltaan
siihen, että kaikkia kysymyksiä ei ehditty käsitellä.
Erityisesti
käsiteltiin asiakkaiden ja palveluiden suhdetta ja vastuuta omasta
terveydestään.
Kuka asiakastyötä
johtaa?
Asiakastyön johtaminen tulee
muuttumaan erityisesti sosiaalipuolen näkökulmasta, sillä vanhuspalvelulaki
velvoittaa asiakkaille vastuutyöntekijän. Tämän rooli ja kyky hoitaa tehtäviä
ja asiakasmääriä on kuitenkin rajoitettu, erityisesti siinä tilanteessa, että
omahoitaja ei voi toimia vastuuhoitajana. Asiakkaita ei voi olla rajattomasti
yhtä hoitajaa kohti.
Asiakkaiden,
laitteiden ja teknologioiden välinen integraatio ei toimi ja toiminta on
monessa suhteessa hankalaa. Teknologian
avulla johtamisen kokonaiskuva helpottuu ja toimijoiden asiakkaalla viettämä
aika tulee todennäköisesti kasvamaan, mikä on ollut yksi johtamisen suurista
haasteista kotipalveluissa.
Asiakkaan
osuus toiminnan johtamisessa koettiin jäävän melkoisen vähälle huomiolle nykyisellään. Monissa tapauksissa asiakas kyllä tunnistaa tarpeensa, mutta
palveluita otetaan laiskasti käyttöön, useimmiten vasta palvelukartoituksen
kautta.
Asiakastyön
näkökulmasta identifioitiin kaikkiaan seuraavat johdettavat tahot:
hoitohenkilöstö (julkinen ja yksityinen), omaiset, muut palveluiden tuottajat
ja asiakas itse.
Asiakastyön
koordinaatio ja teknologia?
Tiedon
kulun osalta ryhmä koki, että teknologian merkittävimmässä osassa on
käytettävyys ja esteetön pääsy tietoon. Teknologian avulla on mahdollista pitää
asiakkaan kaikki tarvittava tieto mukana ja hyödyntää sitä heti. Tällä on
merkitystä erityisesti nykyisten asiakasprosessien näkökulmasta. Kirjaaminen
tapahtuu välittömästi ja asiakkaasta on käytettävissä ajantasainen tieto.
Samoin omaiset ja muut palveluiden tuottajat on mahdollista saavuttaa
välittömästi. Sinällään toteutettavalla tekniikalla ei ole väliä, mutta
helppokäyttöisyys oli luonnollisesti kaikkien toiveena.
Eräs
esiin nostettua asia teknologian osalta oli se, miten ikäihmiset pystyvät
käyttämään omasta näkökulmastaan hyvinvointisuunnitelmaa ja pitämään yhteyttä
eri tahoihin? Ryhmä oli yhtä mieltä kuitenkin siitä, että ikäluokkien
vaihtuessa myös tietojenkäsittelytaidot ja osaaminen ikäihmisten keskuudessa
nousevat, mikä vähentää tarvetta ikäihmisten erityiselle kohtelulle
tietotekniikan osalta. Se, onko välineenä viestin välittämisessä lync, skype
vai jokin muu, ei sinällään ole väliä, esteettömyys ja helppokäyttöisyys ovat
olleellisessa osassa.
Millaisia asioita
tulisi ottaa kehittämistyössä huomioon?
Ryhmä
painotti kehittämistyössä pitkälti aikaisemman kehitystyön virheiden
välttämistä. Lähtökohtana on, että järjestelmien tulisi olla helposti
saavutettavia, mobiileja ja avoimia. Helppokäyttöisyys koettiin tärkeäksi,
koska laitteistojen käyttö tulee lisääntymään. Mobiliteetti ja tietojen saaminen
asiakkaasta tulisi olla sellaista, että asiakastyö on sujuvaa ja se yhdistyy
olemassa oleviin prosesseihin parantaen niitä, ei hankaloittaen niitä.
Olennainen
tekijä kehitystyössä on, että henkilöstön näkökulmasta ohjelmiston hyödyt tulee
selkeästi tuoda esiin. Mikäli näin ei tapahdu, tulee käyttöönottovaihe olemaan
hankala.
Lisäksi
kehittämistyössä tulee suunnata heti alusta asti huomio toiminnan jatkuvuuteen.
Ilman jakuvuutta kehittämistoimenpiteet jäävät irrallisiksi, jolloin vaarana on
että toiminta hukkaa yhteyden asiakkaaseen ja käyttäjään sekä päätöksentekoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti